torsdag 19 april 2018

Ordbrodösen

"Don't judge a book by it's cover" stämmer väldigt bra in på den här spännande och originella berättelsen. Den har dammat på hyllorna i mitt skolbibliotek med sin diskreta sepiafärgade framsida och krångliga titel. I en gammal släkt får kvinnor när de når myndig ålder förmågan att styra en människas vilja med sina skrivna ord.
När Alba fyller arton ska hon föra vidare kraften och släkthemligheten, men något är fel. Av någon anledning vaknat inte hennes kraft att brodera med ord. Albas släktingar skickar henne till Stockholm där hon får träffa medelålders Lo, hon som inte heller lyckades få en ordbrodös fantastiska förmågor. Men när Alba lämnar sin lilla släkt från den lilla bruksorten får hon reda på att de största och värsta hemligheterna väntar på henne.

Jag tycker att Ordbrodösen är riktigt trevlig. Anna Arvidsson har kommit på en häftig idé och skapat en huvudperson som går igenom en omvandlande resa. Hon har trött att världen fungerar helt annorlunda. Hon löser gåtor med vänner och blir förälskad.  Är den förunderligt bra? Njäe, men den är underhållande och välskriven!
Jag brukar inte hänga upp mig på omslagen. Men jag tror att Ordbrodösen inte når de unga som skulle tycka om den. Titeln är för krånglig och med rött bläck skulle omslaget kunna synas mer. Det passar trots allt ungdomar minst lika bra som vuxna. 

Stick i händerna på en ungdom eller läs själv! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar